اشتباهات رایج در برند سازی

برند سازی

اشتباهات رایج در درک و مفهوم برند

در درک و مفهوم برند سازی معمولاً اشتباهات رایجی وجود دارد. این اشتباهات با ناآگاهی از موضوع برند سازی مطرح بوده و بسیاری از واژه ها مانند لوگو یا علامت تجاری با واژه برند یکسان تلقی می شوند. برند سازی در واقع ایجاد یک حس مشترک در بین افراد مختلف می باشد و با شنیدن آن برند خاص، حس مشترک برای همگان تداعی می شود. به طور مثال نوستالژی دهه شصت در بین تمامی دهه ها برای خود یک برند شده و بسیاری از افراد با این دهه همزاد پنداری کرده و دارای یک حال و هوای مشترک می شوند. در این مقاله به تعدادی از این اشتباهات در برند سازی اشاره شده است.

برند سازی متفاوت از علامت تجاری است

برای داشتن یک کسب و کار موفق، برند شدن یک ایده آل محسوب می شود اما همه به این مهم دست پیدا نمی کنند. در حوزه کسب و کار همه مشاغل می توانند برای خود یک علامت تجاری انتخاب کنند اما اینکه این علامت تجاری منجر به یک برند معروف در اذهان مردم شود راه بسیار طولانی در پیش است. گاهی نیز یک واژه مصطلح در بین مردم تبدیل به برند سازی می شود بدون اینکه ثبت تجاری شده باشد، مانند کبابی اکبر جوجه یا ساندویچی فری کثیف.

برند سازی

برند سازی تنها با حسن شهرت همراه نیست

برند سازی در یک موضوع خاص گاهی به دلیل حسن شهرت نیست. هستند برندهای بی کیفیتی که به دلیل عدم کیفیت مناسب تبدیل به یک برند شده اند مانند اجناس چینی. مطمئناً اجناس چینی هم دارای کیفیت های مرغوب و درجه بندی با کیفیت نیز می باشند، اما به دلیل علاقه مندی تجار ایرانی به وارد کردن جنس های درجه سه چینی اغلب این اجناس را به جنس بی کیفیت تلقی می کنند. از قدیم الایام همواره دو دسته پهلوانان و لات ها وجود داشتند که هر کدام یکی با حسن شهرت و دیگری دارای عدم مقبولیت عامه بوده ولی هر دو گروه برای خود برند معروفی محسوب می شده اند. برند سازی با حسن شهرت باعث به وجود آمدن یک حس خوب و اعتماد در بین مردم است و در نقطه مقابل آن نیز عدم حسن شهرت منجر به توحش و حس بی اعتمادی در ذهن مخاطب می باشد.

برند سازی

برند سازی تنها برای محصولات گران قیمت به کار نمی رود

بیشتر عموم با شنیدن واژه برند، واژه گران قیمت بودن به ذهنشان خطور می کند اما این فرض اشتباهی است.اگر برند سازی یک محصول بازار ارزانی را هدف قرار داده باشد ، در نوع خود به یک برند معروف تبدیل می شود. برند ارج در تولید یخچال و لباس شویی برای مادرهای قدیمی ایرانی برند، نام آشنایی است که در عین داشتن قیمتی مناسب از کیفیت مطلوبی نیز برخوردار بوده و بیشتر خانواده ها استطاعت خرید این برند را داشته اند. در عین حال برندهای بسیار معروف خارجی نیز وجود دارند که گران قیمت نیز می باشند. یا همان اجناس چینی که همه این اجناس را به ارزان قیمتی می شناسند و تبدیل به یک برند ارزان قیمت در ذهن مردم شده است.

برند سازی

برند سازی حتماً با داشتن شعار همراه نیست

داشتن شعار برای تداعی محصول مورد نظر در ذهن مخاطب بسیار باب شده است اما تنها بخشی از این شعارها به مقبولیت عامه دست پیدا کرده اند. برند سازی می تواند با داشتن شعار همراه باشد اما لزوماً با شعار دادن نمی توان به یک برند تبدیل شد. همچنان که بسیاری از کسب و کارهای موفق با هیچ شعاری همراه نبوده ولی نقطه پر رنگی در ذهن مخاطب می باشند. اما شعار بعضی از برندها نیز در مقبولیت آن ها از سوی عامه مردم بی تأثیر نبوده است مانند life is good شعار معروف شرکت LG یا بانک خوب سرمایه است شعار بانک سرمایه.

گاهی نیز یک شعار خاص در بین عموم مردم از یک کسب و کار، رایج می شود و ویژگی بارز آن کار را نشان می دهد مانند بسیاری از ساندویچی ها با برند معروف( پر کن بخور) رواج پیدا کرده و با اسامی مختلف اما با یک جمله معروف ویژگی خاص ساندویچی خود که همان پر کردن ساندویچ توسط خود مشتری با ذائقه و سلیقه شخصی است، معروف شده اند.

برند سازی

 برند سازی، لزوماً منجر به معروفیت عمومی نمی شود

گاهی برند سازی به صورت تخصصی مطرح است و لزومی ندارد یک برند را عموم مردم بشناسند. در حوزه های مختلف کسب و کار که کمی تخصصی تر می شوند تعداد کسانی که با برندهای مختلف سر و کار دارند نیز به لحاظ کیفیت بیشتر شده و لزوماً تعداد کثیری نمی باشند. مثلاً بسیاری از افراد احتمالاً برندهای مخصوص در حوزه رنگ مو یا مصالح ساختمانی را ندانند و تنها کسانی که به صورت تخصصی در این حوزه فعالیت می کنند به برندهای معروف آشنایی داشته باشند. به همین دلیل برند سازی در یک موضوع خاص فارغ از معروفیت آن به صورت عام بوده و همین موضوع منجر به داشتن مخاطبان خاص می شود.

برند سازی

برند سازی متفاوت از لوگوی شخصی است

داشتن لوگوی شخصی نیز مشابه داشتن علامت تجاری است اما در یک اشل کوچک تر. ایجاد لوگوی شخصی و استفاده از طراحی های گرافیکی بسیار مهم است اما صرفاً منجر به برند شدن نمی شود. بسیاری از کسب و کارها ابتدا دارای هیچ لوگو یا طرح گرافیکی خاص برای معرفی محصول خود نبوده اند، اما با گذر سالیان و فعالیت در حوزه کسب و کار به طراحی لوگو دست زده اند. گاهی وقت ها نیز داشتن یک لوگوی خاص نه لزوماً با طراحی پیچیده در ذهن مخاطب ماندگاری بالاتری داشته و تبدیل به یک برند شده، مانند لوگوی ساده شرکت اپل که هر کسی با دیدن یک سیب نصفه به یاد برند معروف اپل می افتد.

موضوع برند و برند سازی از حوزه های به روز در کسب و کارهای امروزی تلقی می شود و هر کسب و کار موفقی تلاش برای برند سازی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + 4 =