۴ اشتباه کسب و کارهای اینترنتی

اشتباه کسب و کار اینترنتی

یه کم از حال و هوای آموزشی و بازاریابی و استراتژی اینستاگرام بیرون اومدم و توی این مقاله میخوام باهاتون راجع به یه سری توهم و اشتباه کسب و کار اینترنتی و سنتی صحبت کنم. البته چیزهایی که الان میخوام راجع بهشون بهتون بگم هم برای کسب و کار های اینترنتی صدق میکنه و هم کسب و کار های سنتی و… ولی چون من کلا راجع به کسب و کار های اینترنتی صحبت کردم، توی این مقاله هم طبق معمول از این مثال ها استفاده میکنم.

میخوام در مورد یه مقاله توی مجله تجارت هاروارد صحبت کنم که تئودور لویت در مورد ۴ اشتباه کسب و کار ها صحبت کرده که من ربطش میدم به کسب و کار های اینترنتی. 

خب اولین اشتباه کسب و کار اینترنتی میتونه مرتکب بشه اینه که پیش خودش بگه که بابا کلمه کلیدی مربوط به کار من مثلا ۱۰۰۰۰ بار تو گوگل سرچ میشه و من توی این کلمه کلیدی ها بالام و توی اینستاگرام هم که فالوور زیادی دارم و پول خوبی درمیارم پس اوضاع و شرایط من خوبه و نیازی به بازار های جدید ندارم و… خلاصه که کلا ما ایرانیا حتی وقتی به مشکل هم میخوریم زیاد اهل فکر کردن نیستیم. برای همین هم وقتی میبینیم بازار خوبه نه فکر میکنیم و نه به فکر بازار های جدیدیم که نیاز ایجاد کنیم و سود خودمون رو بیشتر کنیم.

دومین اشتباه کسب و کار اینترنتی اینه که من میام تمرکزم رو میزارم روی صرفا محصول یا خدماتم و دچار یه توهمی میشم که من بهترین محصول و خدمات رو دارم و سعی میکنم بفروشم که توی مقاله در فروش اینستاگرامی فکر راه حل باش نه فروش راجع بهش صحبت کردم. آقا جان باید فکر راه حل باشی. مثل این میمونه که مثلا من به دوستم بگم مثلا با ماشین برو مشهد در حالی که اون دنبال سریع ترین راهه. درسته حرف من درسته که با ماشین میتونی بری ولی الان با وجود هواپیما خیلی سریع تر به مقصد میرسه. در کل میخوام بگم که فکر راه حل باش. یهم میبینی خودت رو بروز نکردی و کالا های جایگزین میان و از بازار حذفت میکنن همون طور که نوکیا توهم زد و دیدی که به چه روزی افتاد.

اشتباه کسب و کار اینترنتی

سومین اشتباه کسب و کار اینترنتی اینه که مثلا من تولید کنندم میگم که تولید رو زیاد کنم که هزینم بیاد پایین یا مثلا مغازه دارم میگم که جنس زیاد میارم تا ارزون تر برام دربیاد. ازین حرکتا بخوای بزنی و به قول معروف زرنگ بازی در بیاری خودت رو بدبخت کردی. چون جای این که ببینی مخاطبت دردش چیه و چی میخواد مجبوری یه جوری این همه جنس رو دستت مونده رو بفروشی و فروش محور به قضیه نگاه میکنی.

چهارمین و آخرین اشتباه کسب و کار اینترنتی هم اینه که بعضیا هم میبینی که میگن ببین پسر اگه تو محصولت یا خدماتت عالی باشه برای خودش بازاریابی میکنه و مشتری خودش میاد که این رو من به شدت باهاش مخالفم، میدونی چرا؟ چون که تمرکز من رو از روی بازار میاره روی محصول و خدمات که بهترشون کنم. خیلی عالیه که روی کیفیت محصول و خدماتم کار کنم ولی در صورتی که در راستای نیاز مخاطبم باشه. یهو نیام مثلا یه چیزی تولید کنم که مخاطبم بگه خوب که چی؟؟!!

درآوردن پدر مشتری به معنی واقعی!

درسته! خیلی موقع ها ما با یه سری کارهایی که انجام میدیم خواسته یا ناخواسته میریم رو مخ مشتری و پدرش رو در میاریم بعد میگیم چرا نمیخره! تا این جا ۴ تا اشتباه کسب و کار اینترنتی رو بررسی کردیم که تئودور لویت تو یه مقاله بهشون اشاره کرده بود ولی الان میخوام دقیقا از یه رفتاری صحبت کنم که توی پیج های اینستاگرام ایرانی به وفور دیده میشه 🙁 چند بار شده برای خرید یه پیجی رو نگاه کردید ولی هیچ اطلاعاتی ندیدید و از خرید هم پشیمون شدید؟ حتما هم پیش خودتون گفتین که بابا ولش کن تا دایرکت بدم و اون ببینه و جواب بده اصلا از خیرش گذشتم! به همین راحتی داری مشتری از دست میدی. اگه محصولی داری میفروش، خدماتی داری، دوره آموزشی میفروشی اطلاعات بده به مخاطبت. مثلا بزن وزن طلا چقدره، نمیدونم اجرتش چقدره، قیمتش چقدره، قیمت روز طلا چقده، روش های خرید رو اطلاع رسانی کن که از سایت فلان بخر. اگه این کار رو انجام ندی یه درصد زیادی از مشتریان احتمالی خودت رو از دست میدی. اطلاعات بده تا مخاطب هم راحت باشه برای تصمیم گیری. یکی اطلاعات رو میبینه و بدون این که اصلا وقتت رو بگیره دایرکت بده یا زنگ بزنه میخره. چرا انقدر میخوای عذاب بدی همه رو و هم وقت خودت رو بگیری هم مخاطبت رو. یکم به این چیزا فکر کن و سعی کن اگه از این کارا میکنی بزاریش کنار.

– اگه نظر یا تجربه ای داری همین پایین برام کامنت بزار –

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + 1 =