یادآوری برند یا Brand Recall چیست

برند سازی

برند سازی یکی از مهمترین اقداماتی است که این روزها بسیار مورد توجه استارتاپ های نوپا قرار گرفته است. از اینرو آن ها سخت در تلاش هستند تا برند سازی معتبری انجام دهند. یادآوری برند یا Brand Recall باعث می شود مشتریان نام برند شما را فراموش نکنند و دائما محصولات برند شما را خریداری کنند. زمانی که شما یک محصول می خرید، بعد از مدتی که آن کالا خراب می شود یا تمام می شود، به طور غریزی باز هم سعی می کنید کالایی از همان برند خریداری کنید. بنابراین نحوه برند سازی و یادآوری برند، نقش بسیار مهمی در موفقیت برند سازی شما دارد.

یادآوری برند یا Brand Recall

یادآوری برند بدین معنی است که نام برند و شرکت شما چقدر در ذهن مشتریان باقی مانده است. این عمل یک اقدام کیفیتی است و مشخص می کند که نام برند شما چطور با یک نوع محصول یا گروهی از محصولاتی که توسط مشتریان استفاده می شود، ارتباط پیدا کرده است. برای مثال وقتی راجع به کفش صحبت می کنیم، در ذهن شما سریعا نام برندهایی مانند آدیداس، نایک و غیره تداعی می شود. این یکی از بهترین مثال ها درباره یادآوری برند (Brand Recall) و برند سازی می باشد. یادآوری برند به تعداد دفعاتی گفته می شود که نام یک برند به عنوان یک عضوی از یک محصول به یاد آورده می شود.

برند سازی

چگونگی دسته بندی یادآوری برند

به طور کلی می توان گفت یادآوری برند به دو دسته تقسیم می شود که یادآوری خود به خودی و یادآوری غیر خود به خودی یا عمدی نامیده می شود. یادآوری خود به خودی نوعی از یادآوری است که بیشتر افراد تمرکز خود را بر روی آن گذاشته اند. یادآوری خود به خودی در برند سازی اهمیت بسیار زیادی دارد. این یادآوری بدین گونه است که با نام بردن یک کالا، فرد نام برند خاصی از آن کالا را به صورت خود به خودی بیاد می آورد. در این شرایط بدون اینکه با نام برند اشاره شود، مشتری نام برند خاصی را به خوبی بیاد می آورد. فراموش نکنید این حافظه مشتری است که ارتباط مستقیمی با ارزش برند دارد.

برند سازی

راه هایی برای بهبود یادآوری برند (Brand Recall)

راه های بسیار متنوع و کارآمدی برای یادآوری برند و برند سازی وجود دارد. یکی از بهترین راه ها ایجاد شعارهای تبلیغاتی برای برند شما می باشد. شعارهای برند سازی شده در اصل اصلاحات تبلیغاتی هستند که شامل کسب و کار شما و یا نام برند شما می شوند. فراموش نکنید که شعارهای برند سازی شده باید جالب و به یادآوردنی باشند.

ایجاد کمپین های تجربه ای یکی دیگر از راه هایی است که نقش بسیار خوبی در یادآوری برند شما دارد. کمپین های تجربه ای در تلاش هستند تا برای مشتریان شما یک تجربه خاص و منحصر به فرد ایجاد کنند. این تجربه به آن ها کمک می کند تا همگام با برند سازی شما پیش روند. هدف این کار یادآوری برند شما در طی تجربه می باشد. این امر به شما کمک می کند تا مشتری نسبت به روش های تبلیغاتی قدیمی، تجربه بهتری از برند شما داشته باشد.

برند سازی

چند استراتژی برتر برای افزایش یادآوری برند

بدیهی است که جایگاه خاصی برای پیشرفت در بازار جهانی وجود دارد. برند سازی قوی یک چالش به حساب می رود، اما فراهم کردن یک تجربه مشتری قوی برای موفقیت هر برندی حیاتی می باشد. در اینجا به راه هایی برای افزایش روند یادآوری برند و موفقیت برند سازی اشاره می شود :

  • در توسعه پروفایل، طرح و هدف برند خود سرمایه گذاری کنید. باید به مشتری های خود دلیلی برای انتخاب برند خود در میان برندهای دیگر بدهید.
  • یک داستان برند قوی ایجاد کنید که مشتریان شما بتوانند خود را به آن ربط دهند.
  • برای طراحی یک لوگوی برند عالی سرمایه گذاری کنید.
  • برند خود را به اطلاع عموم برسانید و کارمندان خود را به عنوان نام سفیران برند خود عضو کنید.
  • عامل هایی که آبروی برند شما را به خطر می اندازد را حذف کنید. وقتی برند سازی می کنید، دقت کنید که تمام ریسک هایی که می تواند آبرو برند شما را به خطر اندازد یا نابود کند را شناسایی کنید. این امکان وجود دارد که برندهای بزرگ با استفاده از کامنت های نادرست، استفاده ناکارآمد از هشتگ و غیره، آبروی برند خود را به خطر اندازند.
  • از طریق رسانه های اجتماعی به مخاطب مورد نظر خود دسترسی پیدا کنید و راه های ارتباطی بسازید.

برند سازی

انتخاب بین آگاهی برند (Brand Awareness) و یادآوری برند (Brand Recall)

بهترین زمان برای اجرای آگاهی برند، پیش از شروع یک محصول جدید است. یک آگاهی بالا از برند، یک عامل کلیدی برای پیش بینی محصول جدید بعدی است. یک عامل مهم دیگری که باید آن را در نظر گرفت این است که فرایند تصمیم گیری، برای مشتریان شما چطور به نظر می رسد. اگر این احتمال وجود دارد که محصولات شما با انتخاب های زیادی در یک فروشگاه ارائه شود، شناخت برند شما نقش بسیار مهمی بازی می کند. هرچند، اگر محصول شما بیشتر به هدف و مقصد بستگی دارد، یادآوری برند یک عامل بسیار مهم تر می باشد. در این شرایط مشتریان با یادآوری برند شما به راحتی به سراغ آن رفته و از آن خرید می کنند.

برند سازی

نقش ثبات در یادآوری برند

اگرچه بعضی از شرکت ها، هرچند وقت یکبار برند سازی می کنند و یا برند خود را نو نما می کنند، اما نام های خانگی مانند برند نایک در ارزش ها، ماموریت، لوگو و شعار برند مرکزی خود، در مدت زمان طولانی ثابت مانده اند. این شرکت ها، کمپین ها و استراتژی برند خود را برای اینکه درخور بازارها شوند، با شرایط وفق داده اند؛ اما هسته اصلی برند آن ها بدون تغییر باقی مانده است. از این رو برند سازی شما باید به گونه ای باشد که در طول مسیر ثابت باقی بماند و دچار هیچ گونه تغییر نشود. این امر به یادآوری برند شما در عرصه های مختلف کمک شایانی می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 3 =