تعریف وفاداری به برند یا ‌Brand Loyalty

برند سازی

تا به اینجای کار با برند و برند سازی به خوبی آشنا شدیم و دانستیم که برند را می توان در زمینه های مختلفی مورد استفاده قرار داد. در روند برند سازی با استفاده از شیوه های مختلف و گوناگون می توان کاری کرد، که برند مورد نظر همواره مورد توجه افراد باقی بماند. در روند برند سازی وفاداری مشتری به برند مورد نظر، به عنوان یک اصل شناخته می شود. در این راه باید سعی کرد که علاوه بر کسب مشتریان در زمان ظهور برند در بلند مدت نیز وفاداری خود را به این برند نشان دهند. در ادامه متن و پاراگراف های پیشرو چگونگی وفاداری مشتریان به برند در روند برند سازی را به خوبی مورد بررسی قرار خواهیم داد.

وفاداری به برند

در این قسمت خوب است که کسب وفاداری مشتری به برند در بلند مدت را مورد بررسی قرار دهیم. برای اولین سوال باید پرسید که وفاداری به برند چیست؟ وفاداری و یا بی وفایی مشتری به یک برند به این معنا است که مشتری بعد از استفاده از یک کالا و یا یک خدمت، در ادامه راه از آن برند استفاده می کند یا خیر؟

سیکل وفاداری به این گونه می باشد، که افراد با راه افتادن یک برند و پس از انجام امر برند سازی در طولانی مدت از آن برند استفاده می نمایند و هیچ گاه حاضر نیستند از برندهای مشابه استفاده نمایند. اگر بخواهیم یک تعریف جامع از وفاداری به برند را ارائه دهیم، می توانیم بگوییم افرادی به یک برند وفادار می باشند، که همواره محصولات و خدمات آن را در اولویت قرار دهند.

برند سازی

انواع وفاداری به برند

بعضی از اوقات یک شرکت با انجام روند برند سازی، یک کالا و یا یک خدمت خاص را به افراد ارائه می نماید و تقریبا هیچ برند مشابهی با آن رقابت نمی کند و مشتریان مجبور می باشند تنها از آن برند استفاده نمایند. در اینجا سوال پیش می آید که این نوع از وفاداری، وفاداری واقعی است؟ در جواب این سوال می توان گفت خیر؛ این نوع از وفاداری از روی اجبار می باشد.

اما گونه ای از وفاداری به برند در روند برند سازی یک شرکت به وجود می آید، که با توجه به وجود برندهای مختلف دیگر، آن شرکت آنچنان توانسته است روند برند سازی را به خوبی طی نماید، که مشتریان حاضر نیستند برندی دیگر را انتخاب نمایند، ولو اینکه آپشن های برندهای دیگر بیشتر از این یکی باشد.

برند سازی

وفاداری به برند چگونه کسب می شود

 شرکت هایی که در زمینه برند سازی فعالیت می نمایند و دوست دارند مشتریان وفادار به خود جمع داشته باشند، باید به یک سری از نکات توجه داشته باشند. مشتریان به آسانی به یک برند جذب نمی شوند. لذا افراد باید از شیوه های مختلف برند سازی برای بزرگ شدن برند خود و جذب مشتری تلاش نمایند. سیکل وفاداری به یک برند به این صورت کسب می شود، که افراد با استفاده از محصولات و خدمات یک برند از کیفیت آن اطمینان حاصل نمایند. کسب اطمینان مشتریان برای برندهای مختلف می تواند اولین استارت جذب مشتری باشد. شرکت ها در ادامه راه باید کیفیت خود را کاهش ندهند و حتی در بازه های زمانی مختلف کیفیت محصولات و خدمات خود را افزایش دهند. در این حالت مشتریان نه تنها از آن برند خاص دست نخواهند کشید، بلکه آن را به سایر دوستان و اقوام خود معرفی خواهند کرد.

برند سازی

ایده های نوین برند سازی برای وفادار نگه داشتن مشتریان

در روند برند سازی و جذب مشتریان به عنوان مشتری دائم، ایده های مختلفی موجود می باشند، که برندهای معروف باید به آن توجه داشته باشند. در متون بالا به این موضوع اشاره شد که افزایش کیفیت می تواند یکی از بهترین گزینه ها برای جذب مشتریان باشد. اما دومین رکنی که می تواند برای جذب وفاداری مشتریان از آن استفاده کرد، اضافه کردن آپشن های مختلف خواهد بود. به طور مثال پس از آنکه روند برند سازی به خوبی انجام شد و مشتریان به سمت شما جذب شدند، سعی نمایید با انجام یک سری قرعه کشی ها و اختصاص جوایز به آن ها علاوه بر آنکه مشتریان سابق خود را ترغیب می کنید، تا دوباره از کالای شما استفاده نمایند، مشتریان جدیدی برای خود دست و پا می نمایید.

برند سازی

مزایا و معایب وفاداری به یک برند

در این قسمت سعی داریم تا مزیت ها و معایب وفاداری به یک برند را مورد بررسی قرار دهیم.

معایب: تصور نمایید که سال ها است به یک برند وفادار مانده اید و با استفاده از کالاهای آن برند، به گونه ای به آنها وابسته شده اید. شما با این کار شانس استفاده از برندهای بهتر را از دست داده اید و حاضر نیستید قبول کنید که سایر برندها، می تواند از این برند بهتر باشد. از طرفی ممکن است در ادامه راه، آن برند مورد استفاده از کیفیت کالاهای خود بکاهد و شما با توجه به اشتیاقی که برای استفاده از آن دارید متوجه نشوید. در کل سعی نمایید که در کنار استفاده از برند محبوب خود از سایر برندهای دیگر نیز استفاده کنید؛ شاید برندهای کم آوازه تر آپشن های بهتری را به شما ارائه دادند.

مزایا: استفاده از یک برند باعث می شود، که زمان شما برای خرید و یا دریافت خدمات کاهش پیدا کند و در صورت نیاز به کالا و خدمات برند مورد نظر به آسانی و بدون هیچ درنگی آن را تهیه نمایید. از طرفی خیالتان بابت استفاده از آن کالا یا خدمت راحت می باشد. به طور مثال با استفاده از یک روغن خاص خیالتان از عوارض کم آن راحت می باشد.

برند سازی

بحث پایانی درباره روند برند سازی و جلب وفاداری افراد

در پایان بحث وفاداری مشتری به یک برند در روند برند سازی شرکت های مختلف، باید گفت که وفاداری به یک برند خاص پروسه های مختلفی را طی می کند. افرادی که در زمینه های برند سازی فعالیت می نمایند، باید از روش های مختلفی برای کسب وفاداری مشتریان به برند خود استفاده نمایند. وفاداری به برندهای مختلف باعث شکوفایی و رشد آن برندها می شود. زیرا تمام آنها سعی در نگهداری مشتریان وفادار خود هستند پس در این راه باید نوآوری داشته باشند و خود را به روز کنند تا جذابیت آنها از بین نرود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 − چهار =